دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به میزبانی ایران؛

اولین جشنواره بین‌المللی فیلم خزر در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود 

اولین جشنواره بین‌المللی فیلم خزر در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود 
در نشست خبری «اولین جشنواره فیلم‌ خزر» عنوان شد: اولین جشنواره بین‌المللی فیلم خزر در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.
کد خبر : 896362

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری «اولین جشنواره فیلم‌ خزر» پیش از ظهر امروز با حضور مدیران سازمان‌های سینمایی ایران، روسیه و ترکمنستان محمد خزاعی، صالح بایراموف از ترکمنستان و دیمیتری داویدنکو از روسیه در سازمان سینمایی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور عنوان کرد: ما در سفری که در سال گذشته به روسیه داشتیم و در دیدار با مدیران سینمایی روسیه پیشنهادی مطرح کردیم  که علاوه بر همکاری‌های فرهنگی در حوزه سینما، تولیدات مشترکی داشته باشیم. این تولیدات سینمایی اکنون در حال پیگیری هست. برگزاری هفته‌های فیلم و فراهم کردن شرایط اقتصاد سینما و بازار فیلم آثار ایرانی، نمایش فیلم های ایرانی در روسیه  و بحث زیرساخت و آموزش هم مطرح بود. 

خزاعی افزود: یکی از مهم ترین‌ مباحث پیشنهاد شده این بود  که بین پنج کشور حاشیه دریای خزر، جشنواره فیلم برگزار شود. امروز در جلسه‌ای خدمت مدیران سینمایی دو کشور ترکمنستان و روسیه بودیم تا در اولین جلسه شورای سیاستگزاری  تصمیماتی را در این زمینه بگیریم.

اولین جشنواره بین‌المللی فیلم خزر در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود 

وی عنوان کرد: همه کشورهای حاشیه دریای خزر عضو شورای سیاستگزاری هستند و در همه بخش‌های جشنواره نقش خواهند داشت. قرار بر این شد که جشنواره در نیمه دوم سال برگزار شده و هر سال یک کشور میزبان جشنواره فیلم خزر باشد. بر این اساس مقرر شد ایران در سال ۱۴۰۳ میزبان اولین دوره این رویداد سینمایی باشد که احتمالا یکی از شهرهای استان مازندران‌ خواهد بود. روسیه در  سال۱۴۰۴ و کشور ترکمنستان در سال۱۴۰۵ میزبانی را به عهده خواهند داشت.

خزاعی گفت: دومین نشست سیاستگزاری این جشنواره اردیبهشت‌ماه سال آینده در مسکو برگزار می‌شود. ما بحث اتحادیه سینمایی «اوراسیا» را نیز با جدیت دنبال خواهیم کرد.از طریق این اتحادیه با حضور کشورهای حوزه دریای خزر و آسیای میانه همگرایی جدیدی در منطقه از لحاظ فرهنگی و با استفاده از زبان سینما رقم خواهد خورد که می‌تواند روابط بین ملت‌ها را تعمیق کند و تقویت کند.

در ادامه این نشست مدیران سازمان سینمایی ترکمنستان و روسیه هم نکاتی را درباره برگزاری این جشنواره سینمایی مطرح کردند.

«دیمیتری داویدنکو» مدیر امور سینما و تحول دیجیتال وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه گفت: ما یک تجربه عالی در این سفر داشتیم. جشنواره فجر هم در منطقه و هم در دنیا مهم است و شرکت در آن باعث افتخار هر کشوری است. ما در این چند روز توانستیم به موفقیت‌های مختلفی دست پیدا کنیم و مذاکرات خوبی هم داشته باشیم. به نتایج خوبی هم برای ادامه همکاری رسیدیم. واقعا جالب است که دو روز پیش اختتامیه فجر برگزار شد و حالا ما برنامه جشنواره خزر را برای فصل پاییز برنامه‌ریزی می‌کنیم.

اولین جشنواره بین‌المللی فیلم خزر در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود 

«صالح بایرام اف» مدیرسازمان سینمایی ترکمنستان هم مطرح کرد: ما امروز مهمان آقای خزاعی هستیم و از این موضوع خوشحالم. من وقتی سیزده سال داشتم در سال ۱۹۹۰ در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان حضور داشتم. از دعوتی که آقای خزاعی برای جشنواره فیلم فجر داشتند، تشکر می‌کنم.

اولین جشنواره بین‌المللی فیلم خزر در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود 

بایرام اف عنوان کرد: ما امروز موضوع جشنواره خزر را با حضور پنج کشور حوزه خزر مورد بررسی قرار دادیم. فیلمسازان ترکمنستان هم حاضر هستند در جشنواره خزر شرکت کنند. دریای خزر یا کاسپین همه ما را به هم متصل می‌کند و ما را به یک خانواده تبدیل کرده است.

وی افزود: موضوع همکاری در حیطه جشنواره فیلم خزر برای اولین‌بار از طرف رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در نشستی که در عشق آباد داشتیم مطرح شد. روسای جمهور پنج کشور حوزه دریای خزر هم از این موضوع استقبال کردند و گفتند فیلمسازان همه کشورها وارد همکاری در این حیطه خواهند شد. امروز یک روز تاریخی رقم خورد و راند اول مذاکرات درباره جشنواره خزر پیش رفت. از طرف خودم این آرزو را دارم که جشنواره خزر موفق و در دنیا معروف شود. باید بگویم که این یک سال مهم برای ماست که اولین دوره جشنواره خزر در ایران برگزار میوشد و ادوار بعدی هم  در روسیه و ترکمنستان برگزار می‌شود.

 

مدیر امور سینمایی روسیه در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا که پرسیده بود آیا یکی از اهداف این جشنواره روی‌گردانی سینمای روسیه از فیلم‌های غربی و به ویژه‌ هالیوودی است؟ اظهار کرد: بله. این یکی از اهداف اصلی این جشنواره است. فیلم‌های آمریکایی قبل از تحریم‌های روسیه، جایگاه اول را داشتند اما به لطف تحریم‌ها علیه روسیه، سینمای ملی ما دوباره متولد شد و توانستیم نظر بینندگان کشور خودمان را به فیلم‌های روسی و کشورهای دیگر، کشورهای شرقی و... جلب کنیم و حالا تعداد فیلم‌های اکران شده در روسیه انگشت شمار است.

اولین جشنواره بین‌المللی فیلم خزر در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود 

«داویدنکو» افزود: اگر در فیلم‌های روسی چیزی را نشان نمی‌دهیم این یک ضعف نیست همین موضوع در فیلم‌های آمریکایی هم وجود دارد و آنها هم برخی چیزها را نشان نمی‌دهند. ما در فیلم‌های خود می‌خواهیم ارزش‌های خودمان را منتقل کنیم که این یکی از اهداف سینماست. سال گذشته برای ما سال معلم بود. این سال به دستور رییس‌جمهور فدراسیون روسیه به نام خانواده نامگذاری شد ما چنین چیزی را در کشورهای اروپایی نمی‌بینیم. ما اما این حق را به خودمان می‌دهیم و از سینماگران خود می‌خواهیم که موضوعاتی که درباره ارزش‌های فرهنگی ماست، در چارچوب کاری خود قرار دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته